Daar is enthousiaste lieke weeeer! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu Daar is enthousiaste lieke weeeer! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu

Daar is enthousiaste lieke weeeer!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 September 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Toen ik vorige week vrijdag EINDELIJK mijn verslag + foto’s erop had staan, kwam ik erachter dat ik een paar dingen vergeten was te vertellen haha domme Lieke, dus daar begin ik nu maar mee:

Vorige week vrijdag na stage ging ik samen met Kristy, Elkse en Chris naar Rammulotsi. Elkse en ik waren heel erg benieuwd naar de wat ze hier noemen ‘PUPS’ (kroegen). Hier mochten we alleen binnen kijken samen met Chris. Waarom dit persé moest, kwamen we meteen achter. Geen één blanke te bekennen en iedereen was bijna dronken.. en dat om half vier smiddags! Geen geld om fatsoenlijke kleding te kopen of eten voor je kinderen, maar wel geld om de hele dag in de kroeg te zitten. We werden behoorlijk raar aangekeken maar zodra ze Chris zagen keken ze de andere kant op… Ook zien de kroegen hier er niet hetzelfde uit als ons, er zitten zelfs hekken voor de bar ter bescherming voor het barpersoneel…(Zie foto)

Ook zijn we deze middags wezen kijken op verschillende begraafplaatsen en een vuilnisbelt/stortplaats. Hier zijn verschillende begraafplaatsen en ook echt hele grote… dit komt omdat hier de graven niet worden opgeruimd net zoals in Nederland. Chris vertelde ons dat hij erg was geschrokken toen hij hiervan hoorde.. Onmenselijk noemde hij het.
Op de vuilnisbelt liepen kindjes te zoeken naar nog bruikbare spullen(Dit vind IK onmenselijk!!!) en was een groepje jongeren een fikkie aan het stoken. Er is dus wél een vuilnisbelt waar gestort kan worden maar dit is over het algemeen in’ rammulotsi’ zelf… weinig van te zien.
In een plaatselijke supermarktje liepen de katten tussen de kroppen sla.. en waren er meer schappen leeg als vol..overigens lagen de schappen vol helemaal vol stof..BAH

In het weekend hebben we eigenlijk niet echt iets speciaals gedaan, we hebben vooral heeeeeeerlijk van de zon genoten. Het wordt hier nu steeds warmer en warmer… gelukkig want de nachten waren echt heel koud!

Afgelopen week hebben we weer verschillende dingen gezien. Toen we maandagochtend onderweg naar stage waren, trapte Chris ineens op de rem en vroeg of we het leuk vonden om naar een ‘Secondary’ school te gaan kijken. Natuurlijk vonden we dit leuk maar we moesten toch naar stage? Oh dan komen jullie maar iets later.. zei hij vrolijk haha…

We zijn niet alleen naar Secondary school wezen kijken. We hebben ook een Primary school gezien. Op alle twee de scholen werden we erg leuk ontvangen en kregen we een uitgebreide rondleiding. De directeur, de leerlingen, de vrouwen in de keuken, echt iedereen vindt het leuk als wij komen kijken...
Hier werken ze met een ander scholensysteem als bij ons. Ik zal het proberen uit te leggen...
Pre-primary school: Graad R (leeftijd 4/5) en dit is bij ons hetzelfde als de kleuterschool
Primary school: Graad 1 t/m 7 (Leeftijd 6/13) en dit is bij ons hetzelfde als van groep 3 t/m de brugklas. Overigens wordt hier niet zo nauw gekeken met leeftijden en niveaus want gister waren we in een klas kijken waar een meisje van 17 nog in graad 7 zit. Zij zat dus in een klas waar ze 4 jaar ouder is dan de rest.. maar door haar achterstand mag ze lekker haar eigen tempo aanhouden.
Secondary school(middelbare school) : Graad 8 t/m 12 (Leeftijd 14/) dit is bij ons hetzelfde als de tweede tot zesde klas.

Wat vooral opviel was de hoeveelheid leerlingen in één lokaal. Bij ons is dit gemiddeld 25 leerlingen maar hier is het normaal als 47 leerlingen in een klein klas lokaaltje bij elkaar worden gepropt…Ook hebben we gekeken in de keuken.. zoals je op de foto ziet zag het eten er niet echt smakelijk uit en ik heb echt nog nooit zulke grote pannen gezien haha…(zie foto)

Deze week heb ik stage gelopen op de ‘grote’ groep(Leeftijd 4/5) samen met Elske. We merken dat het echt heel veel tijd en energie kost om iets te kunnen gaan veranderen in het gedrag. Dit komt natuurlijk door de opvoeding van thuis uit maar ook door de taalbarrière.. hierdoor kunnen wij moeilijk duidelijk maken wat we bedoelen en kunnen wij moeilijk onze grenzen aangeven.. Kinderen iets willen aanleren in groepsverband is hier vaak erg lastig. Of ik ooit ga wennen aan dit deel van de cultuur… denk het niet..

Ondanks dat hebben we al een aantal momenten gezien dat ze weldegelijk begrijpen dat ze fout zitten en dan komen ze uiteindelijk met grote puppie-ogen voor ons staan en steken ze hun duimpje omhoog, TJOP??

Dit laatste is een gebaar wat de hele dag door terug komt net zoals het roepen van LAGUA. Het naar voren steken van je duimpje en TJOP zeggen is een soort van vragen of het goed met je gaat. Een soort van bevestiging dat het goed is. Net zoals we in Nederland wel eens de duim opsteken, zo doen ze dat hier ook maar dan net iets anders en hier doen de kinderen het echt de heeeeeeeeeele dag door haha.. (zie foto's)

Omdat wij de kinderen graag iets van onze kant willen leren en meegeven vinden we dat we ze een stukje tegemoet moeten komen, dus Elske en ik doen erg ons best om de vele gezongen (Afrikaanse) liedjes elke dag mee te zingen en de bijpassende pasjes mee te doen… dit veroorzaakt natuurlijk hilarische momenten haha… (hier zijn geen foto’s van GELUKKIG)

Gister zijn we weer een paar kindjes thuis wezen bezoeken. Weer erg leuk om de thuis situaties te kunnen koppelen aan het gedrag op stage. Dit is meestal een erg groot verschil. Chris geeft als rede hiervoor dat ze op de Hospice de kans krijgen op echt kind te zijn…hier krijgen ze de kans om iets te leren maar ook om lekker te spelen. Thuis moeten kinderen vaak meehelpen in het huishouden en vervelende klusjes doen.

Bij de foto’s staat als het goed is 1 foto, van een klein hutje van golfplaten, het hutje is nog geen drie bij drie meter… ongelooflijk.. hier wonen vijf mensen in en slapen vijf mensen op een bed, wat je niet eens een tweepersoonsbed kan noemen… kippenvel had ik toen ik hier binnenstapte..en nog steeds als ik er aan terug denk..

Vandaag heb ik springtouwen, belle blaas en stoepkrijt meegenomen na stage. Het duurde even voor dat de meeste kinderen het doorhadden hoe ze moesten springen maar uiteindelijk was het super leuk! Vooral de belle blaas is een succes, ze gaan als een dolle achter de zeepbellen aan rennen haha. Trouwens, niet alleen de kinderen vonden de springtouwen leuk, ook de werkster hier thuis wilde ff springen haha (Zie foto)

Er zitten als het goed is heeel veel foto’s bij dit verslag maar dat komt omdat ik echt verliefd ben op deze kindjes en ik ze allemaal wil laten zien haha..

Plannen voor dit weekend zijn om morgenmiddag naar POTCH te gaan, hier schijnt een groot winkelcentrum te zitten en zondag gaan we waarschijnlijk naar een kroeg in rammulotsi samen met Chris om een Jazz Jamm sessie(weet niet hoe je dit schrijft haha) bij te wonen... IK BEN BENIEUWD:)

Nou dacht ik eigenlijk dat ik dit keer niet zo heel veel te vertellen had, maar nu is het uiteindelijk toch weer een lang verhaal geworden, OEPS haha!

Baie dankie voor het lezen weer,
Byebyeeeeeeeeee Liefs

• 05 September 2014 - 20:16

Mama:

Hee moppie,

Geweldig verslag weer, het enthousiaste spat er van af!!
    Supermooie foto's ook, geweldig die koppies allemaal.
    Jijzelf ook mop, je straalt van oor tot oor....:)
    Ga zo door meid...geniet van je vrije weekend en we spreken elkaar zondag.
    Ly xx mama

• 05 September 2014 - 21:28

Anne:

Weer een super leuk verhaal!! Super dat je het zo naar je zin hebt!
    Ik mis je wel liek....

Xxxx

• 05 September 2014 - 21:45

Papa:

Hoi mopske
    Volgens mij is het na 2 weken wel duidelijk dat je daar echt ervaart waar je een half jaar naar uit heb gekeken. Het is mooi om te zien dat je jezelf inzet voor mensen die het minder hebben dan wij.
    Geniet van elke minuut dat je daar bent want de tijd gaat erg snel.
    Ik ben super trots op mijn meisje die da toch maar doet aan de andere kant van de wereld.

dikke knuffel papa

• 05 September 2014 - 21:54

Lieke Van Den Berk:

oh papa, mama... WEER kippenvel.. SUPERLIEF
    en anne popje, mis jou ook(L)

xxxxx

• 05 September 2014 - 22:45

Kim:

❤️❤️

• 06 September 2014 - 10:43

Kim (je Lieve Schoonzusje):

aaaah liek echt suuuper leuk om te lezen weer!
    echt super dat je droom uitkomt en dat je het zo leuk hebt daar!
    dit zie je ook echt op alle foto's terug.
    van het weekend ofzo even skypen hoor!
    heeeel veel plezier nog popje & geniet ervan want voordat je het weet ben je weer in het koude nederland!
    xxxxxx

• 06 September 2014 - 20:14

Iris:

Liek, echt super leuk om jouw enthousiaste verhalen te lezen! Volgens mij heb je het ook echt naar je zin. Ben benieuwd naar nog meer verhalen! Veel plezier nog mop!
    Xxxxxxx

• 07 September 2014 - 14:25

Betty:

Super mooi verslag Lieke en mooie foto,s succes xx

• 08 September 2014 - 10:55

Tonnie:

Het kan niet anders of ze moeten daar wel heel blij zijn met zo,n enthousiaste meid als jij! En hier kunnen wij het wel zien aan de foto,s! Genietse xx

• 08 September 2014 - 13:19

Ria:

Hoi Lieke,

Ja ik kan niet anders zeggen, als dat je het allemaal goed duidelijk maakt voor ons,hoe het er daar aan toe gaat, als je het leest is het net of je er midden in zit,maar het is wel triest als je leest dat die mannen de helle dag in de kroeg zitten en dat moeders en kinderen bijna niets te eten hebben.
    Wat jij en je collega,s doen voor die kinderen is heel mooi. leuke foto,s hoor.
    Tot het volgende verslagx

• 09 September 2014 - 16:20

Fried:

Lieke, Wat een leuke foto's. Het gaat goed met je he, hebt het volgens ons reuze naar je zijn.
    Hopen dat je blijft schrijven, wij zijn heel benieuwd naar alles wat je beleeft.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Drie maanden lang ga ik stage lopen bij

‘Stichting kinderen van Viljoenskroon’.

Dit is een kleine stichting zonder betaalde medewerkers. Het doel van deze stichting is om kinderen met AIDS en HIV een betere toekomst te geven. In het begin deden ze dit door kleding, schoenen en speelgoed te sturen naar de Hospice in Viljoenskroon en daarnaast geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt voor huisvesting, eten en drinken, medicijnen, kleding, voorlichting, scholing en alles dat bij kan dragen aan een beter vooruitzicht. Na een paar jaar zijn ze de doelen wat gaan bijstellen. Dit had te maken met het succes dat de stichting bereikten. Na het renoveren van de Hospice is er zelfs een klaslokaal bijgekomen, een ziekenhuisje met kinderopvang en een keuken.

Ik kom deze drie maanden op de kleine hospice te werken. Hier worden de kleinste kindjes (0 t/m 5 jaar) verzorgd. Zo krijgen ze ontbijt, middageten, fruit en medicijnen. Ook worden ze in bad/douche gedaan. Gedurende de dag worden ze spelenderwijs bezig gehouden.

De stichting , familie en vrienden willen graag dat ik een reisblog ga bijhouden vandaar dat ik dit account heb aangemaakt. Hopelijk heb ik tijdens mijn stage de tijd en ZIN om inderdaad mijn verhalen met jullie te delen...

In ieder geval is dit een goed voornemen en ja, ik ben nu (Drie weken voor vertrek) al aan het stressen!

liefs.