Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu

Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

14 September 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Afgelopen zaterdag zijn we naar het plaatsje Potchefstroom geweest. Eigenlijk een uur rijden maar met het tempo van Chris waren we er in minder dan 45 minuten haha..
In Potch was het kermis en er zat een groot winkelcentrum… lekker geshopt dus! Ook zijn we naar de MAC geweest.. jammie

Zondag zouden we eigenlijk naar een Jazz sessie gaan in Rammulotsi maar die ging helaas niet door, toen hebben we maar lekker de hele dag in de zon gelegen… HEEL VERVELEND…..:)

Afgelopen week heb ik op de ’kleine’ groep stage gelopen. Op maandag werden alle kinderen weer gewogen. Sommige kids waren in één weekend 2 kilo afgevallen(Omdat ze thuis haast geen eten krijgen, en door de weeks op de hospice wel), zo blijkt maar weer hoe slecht sommige kinderen het hebben…

Dinsdags en woensdag gingen Joyce en Linda een dagje meekijken bij ons op de Hospice, toevallig gingen we deze dagen weer badderen, super leuk! We hebben deze week uitgeprobeerd om met een paar kinderen onder de douche te gaan.. in plaats van in bad. Dit omdat het veel hygiënischer is (omdat de badkuip 1 of 2 keer gevuld wordt en daarin alle kinderen zichzelf wassen en onder de douche is telkens schoon water). Omdat de kinderen hier geen douche kennen vonden sommige het heel erg eng en spannend om onder een straal water te gaan staan, maar over het algemeen was het een geslaagde try-out en waarschijnlijk zullen we het de care-mothers ook gaan aanleren. Een goede vooruitgang dus!:)

Woensdag heb ik ook oude kleertjes van Myrthe meegenomen die ik meegekregen had van Marjon. Het stond ze geweldig en iedereen was er erg blij mee!

Donderdag hebben we een Hollandse dag gehouden! Heel het terrein was versierd met ballonnen. We hebben buiten ontbeten met de kinderen. Daarna hadden we verschillende activiteiten gedaan. Terwijl een groepje geschminkt en getatoeëerd kon worden, konden andere kinderen op het springkussen, een voetbalspel doen, spek- happen, ezeltje prikken en de kids konden zelfs dansen op Nederlandse carnavals muziek met als doel : Het lopen van de polonaise en hoofd schouder knie een teen. <--- Hilarische momenten dus!

De kinderen en de Care- mothers waren allemaal erg enthousiast en zoals jullie op de foto’s kunnen zien was het een geslaagde dag! Iedereen liep deze dag met een grote glimlach en een Nederlandse vlag op het gezicht. Haha… Als middag-snack kreeg iedereen een stuk van de hup holland hup cake.. je kunt misschien al wel raden wat voor bende dit gaf haha.. maar dit hadden we er wel voor over.

De Glittertattoo’s vonden ze ook erg interessant. Deze hebben we kunnen maken dankzij Helma’s design. Ik heb spulletjes van Helma meegekregen met de daar bij behorende uitleg… en alle kids en moeders hebben een mooie glitter tattoo gekregen.. super leuk om ze zo blij te zien met iets heel kleins.

Ook heb ik kleine blauwe lichtjes meegekregen. Dit zijn kleine blauwe handjes, met een omhoog wijzend duimpje die licht kan geven. Nou is dit toevallig hetzelfde als het TJOP gebaar, dus ook deze lampjes werden heeeeeeeeeeeeeeeeel blij ontvangen. Bedankt Annie!

Donderdag hebben we ook weer een aantal huisbezoekjes in Rammulotsi gedaan. Chris loopt altijd voorop en vraagt aan de verzorgers of wij binnen mogen kijken. Dit keer draaide Chris om en mochten we niet verder lopen om het huis te zien. Later gaf Chris als reden dat hij meer als 10 man had zien blowen, in huis, tussen de kinderen…

Ik heb deze week geen kindje gekozen om te bezoeken maar een care-moeder. Ik was zo benieuwd hoe zij zou wonen/leven en hoe haar dochter eruit zou zien. ’S middags op stage ging ze nog langs met een briefje, we moesten allemaal een naam doorgeven van het kindje dat we die avond wilden gaan bezoeken. Ik zei dat ik nog niet had kunnen kiezen en dat ik als ik iemand wist het wel door zou geven aan Chris.. Haha ik wist natuurlijk al lang, dat ik haar zou kiezen maar het moest een verassing blijven. Zodwa, wat een lieve vrouw!

Haar reactie toen we aanklopte was echt geweldig! Ze liet trots haar huisje zien en riep meteen haar dochter erbij om haar aan ons voor te stellen. Toen ik haar later twee shirtjes gaf (die ik mee had gekregen van Nena) was ze helemaal sprakeloos. Ze ging meteen omkleden en wilden graag poseren voor een foto.. ze bleef ons maar bedanken en knuffelen, echt geweldig om dit te kunnen doen!

Donderdag avond gingen we naar de buren, door wie we waren uitgenodigd om te komen eten. Hele aardige mensen. Iets traditioneels gegeten, wat bestond uit maïs, spinazie, bonen en schapenvlees aan bot..ik heb netjes mijn bord leeggegeten maar jullie kunnen denk ik al wel raden wat Lieke van dit eten vond…HAHA

Deze avond zijn we ook uitgenodigd voor de Nationale Braai(bbq) dag volgende week en hebben we afgesproken om in oktober mee te gaan naar een Afrikaanse festival.. heb ik nu al zin in...

Vrijdagochtend heb ik de overige shirtjes die ik gekregen had van Nena aan Anna en Martha gegeven (zie foto’s), die reactie, echt GEWELDIG. Ik kreeg meteen een aders van Martha waar je foto's kan laten afdrukken, met andere woorden.... hahaha:P

Vrijdagavond zijn Lynette en Gerald weer thuis gekomen van hun vakantie en hebben we met z’n alle spaghetti op mmmmmmmmmmmm

Gisterochtend zijn we samen met Lynette naar Klerksdorp geweest, ongeveer 45 min rijden. Hier hebben we heeeeeeerlijk kunnen shoppen, (ja, ALWEER) en zijn we door Lynette en Gerald mee uit eten genomen omdat we twee weken alleen zijn geweest haha.. Hier heb ik lekker SUSHI op :)

De fanatieke sporters hier leren ons inmiddels ook kennen want ook deze week zijn we weer vier keer naar de gym geweest!

Vandaag ga ik lekker van het warme weer genieten en spulletjes bij elkaar zoeken WANT…

We hebben aankomende week geen stage maar we gaan op een mini- VAKANTIE en wel naar Sun city.. voor de gene die niet kunnen wachten op mijn foto’s en wie heel benieuwd is, google gerust even op Sun city South -Africa en je zult heel de week aan me denken omdat je jaloers bent..haha
Hier ga ik waarschijnlijk ook dé olifanten selfie maken hahaha maar hierover uitgebreid verslag volgende week!

en ohja, zoals jullie zien zitten er weer veel foto’s bij van nontombé, als er tips en ideeën zijn hoe ik haar mee naar Nederland kan smokkelen hoor ik het graag, want hoe kan ik haar ooit achterlaten hier.. daar kan ik nog echt niet aan denken pff 

bedankt weer voor het lezen en tot over een weekje,
Liefsxx

  • 14 September 2014 - 11:32

    Martie:

    Hoihoi, ik hoorde van paps dat je het goed naar je zin hebt. Leuk, maar het is wel een avontuur zeg. Ik dacht, die moet ik effe gedag zeggen. Veel plezier daar en geniet er van. Leuke foto's trouwens. Doei Doei

  • 14 September 2014 - 11:55

    Fried:

    Lieke,
    Wat een belevenis. zo'n leuke kindjes, goede ideeen tanden poetsen en douchen.Toch ook lekker shoppen.
    Giraffen , elke dag dingen die maar weinig mensen hebben meegemaakt.
    Geniet ervan!!! Groetjes, Fried

  • 14 September 2014 - 12:30

    Steffi:

    Wederom een mooi stukje Liek! Leuk om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt! X

  • 14 September 2014 - 13:16

    Ria:

    Mooi verhaal , en wat een lekker ding die Nontombe, fijn dat het allemaal goed gaat met je,
    Wens je fijne mini vakantie in Sun City South- Africa,, geniet er van meisje. Groetjes uit Dinteloordxx

  • 14 September 2014 - 14:56

    Papa:

    Hoi moppie,
    Wederom een kei leuk verslag, en ook weer goed om te horen dat je de kinderen daar zo blij kunt maken met de spulletjes die je uit Nederland hebt meegenomen.
    Veel plezier aankomende week in Sun City en geniet van een weekje vakantie.
    dikke,dikke,dikke knuffel papa

  • 14 September 2014 - 15:24

    Paul:

    Hee Lieke,

    Geweldig wat je daar allemaal doet voor die kindjes en wat je allemaal meemaakt!! Paultje jaloers haha. Als je ze de polonaise geleerd hebt kun je ze de volgende keer wel 'de grasmaaier' leren. (Wish2014, drie keer trekken, trappen en maaien.)

    FUcking hell sun city is gewoon een paradijs haha. Verwacht nog wel een beoordeling van dat vakantietje daar en ook nog van de sushi die je op hebt.

    Veel succes en vooral plezier daar nog en lekker blijven schrijven!!

    x Paul

  • 14 September 2014 - 21:31

    Mama:

    Hee mupske,

    Goed verslag weer, al wist ik natuurlijk al wel veel, toch kijk ik er iedere week naar uit om je belevenissen te lezen.
    Vind het zo leuk dat je al veel van de meegekregen spulleitjes hebt kunnen gebruiken en dat je dat de gulle gevers op FB kunt laten zien. (en dat je jezelf niet voor niets verrot hebt gesjouwd tijdens de reis...haha).
    Tsja en dan dat weekje vakantie.....toen ik zat te googlen dacht ik....huh en daar gaat mijn kind ff naar toe...moe nie gekker worre....haha.
    Geweldig voor je mop, geniet ervan!!
    Luf joe...xx mama

  • 14 September 2014 - 22:23

    Gerard En Henriette:

    Wat leuk om te lezen Lieke. Je bent wel heel enthousiast en geniet dus volop daar.
    We kijken weer uit naar je volgende verslag.

  • 16 September 2014 - 06:56

    Astrid:

    Lieve Lieke,
    Wat een heerlijke tijd heb jij daar, als ik het allemaal zo lees geniet jij er elke dag van en ook zeker blijven doen. De kindjes kunnen zich geen betere stagaire krijgen als jij. Het is te zien aan al de foto's de kindjes vinden het geweldig, fijne week en lezen het weer snel. Vandaag gaat jou pakket verstuurd worden. Liefs van hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Drie maanden lang ga ik stage lopen bij

‘Stichting kinderen van Viljoenskroon’.

Dit is een kleine stichting zonder betaalde medewerkers. Het doel van deze stichting is om kinderen met AIDS en HIV een betere toekomst te geven. In het begin deden ze dit door kleding, schoenen en speelgoed te sturen naar de Hospice in Viljoenskroon en daarnaast geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt voor huisvesting, eten en drinken, medicijnen, kleding, voorlichting, scholing en alles dat bij kan dragen aan een beter vooruitzicht. Na een paar jaar zijn ze de doelen wat gaan bijstellen. Dit had te maken met het succes dat de stichting bereikten. Na het renoveren van de Hospice is er zelfs een klaslokaal bijgekomen, een ziekenhuisje met kinderopvang en een keuken.

Ik kom deze drie maanden op de kleine hospice te werken. Hier worden de kleinste kindjes (0 t/m 5 jaar) verzorgd. Zo krijgen ze ontbijt, middageten, fruit en medicijnen. Ook worden ze in bad/douche gedaan. Gedurende de dag worden ze spelenderwijs bezig gehouden.

De stichting , familie en vrienden willen graag dat ik een reisblog ga bijhouden vandaar dat ik dit account heb aangemaakt. Hopelijk heb ik tijdens mijn stage de tijd en ZIN om inderdaad mijn verhalen met jullie te delen...

In ieder geval is dit een goed voornemen en ja, ik ben nu (Drie weken voor vertrek) al aan het stressen!

liefs.

Recente Reisverslagen:

01 November 2014

Even snel nog een verslagje!

14 Oktober 2014

Een kleine update uit Afrika!

02 Oktober 2014

Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld!

21 September 2014

Sun-city, mini-vakantie, ge-wel-dig!

14 September 2014

Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer!
Lieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 6977

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 08 November 2014

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Landen bezocht: