Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

02 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Alweer op de helft, wat gaat dat toch snel!

Vorige week woensdag hebben we de ‘Nationale braaidag’ mogen bij wonen. Deze dag heeft iedereen een ‘Holiday’ zoals ze dat hier zeggen haha. Chris nam ons mee naar Rammulotsi voor het ‘event’. Toen we hier aankwamen werden we meteen meegesleurd door een groep Afrikaanse vrouwen naar de toiletten. Hier kregen we jurken aan en de daarbij behorende make-up op. Vervolgens werden er in een grote zaal, helemaal gevuld met alleen maar ‘donkere’ mensen, verschillende toespraken en optredens gehouden. Vrolijke en emotionele toespraken, dans, zang van alles kwam er voor bij.

Omdat we s'middags bij het bejaardenhuis in Viljoenskroon waren uitgenodigd voor de braai zijn we eerder weggegaan op het event.
Van het grootse, enthousiaste, lawaaierige ‘event’ naar een rustige maar hele lekkere braai met allemaal bejaarden én alleen maar blanken.. ff omschakelen dus..
Echt super om deze 'traditionele' dag mee te kunnen maken.

Vorige week toen we een keer tijd over hadden bedachten we dat het misschien leuk was om stoelendans te doen. Maarja hier kennen ze dat spel natuurlijk niet haha… Wij in ons goede Engels het proberen uit te leggen aan de care-mothers en vervolgens aan de kinderen. Na een aantal oefenrondes hadden de kinderen én de care-mothers het door… het was zelfs zo’n groot succes dat ik het heb moeten afleggen naar een flinke beuk van een van de care-mothers haha.. (DIKKE BILLEN)

Vorige week zijn we ook wezen kijken in een plaatselijke kliniek. Waar wij binnen kwamen zaten meer dan 80 mensen te wachten en toen we vervolgens doorliepen zaten de gangen ook nog helemaal vol, mensen hebben er hier een dagtaak aan om een kliniek te kunnen bezoeken en dan soms komen ze nog niet eens aan de beurt die dag en moeten ze het de volgende dag nog een keer proberen…

Ook weer verschillende huisbezoeken gedaan, dit blijft heftig maar ook geweldig om te doen. Die reacties elke keer weer opnieuw, echt hartverwarmend.

Ook hebben we soms iets minder hartverwarmende momenten, zoals vorige week vrijdag. Rond half vier komen altijd twee witte taxi-busjes de kindjes ophalen bij de Hospice om naar Rammulotsi gebracht te worden. Vorige week kwam er ineens een zwarte taxi met een chauffeur die we niet kende. Gelukkig vroeg Linda hoe oud hij was want uiteindelijk bleek dat hij 17 was en geen rijbewijs had! En deze jongen wilde de verantwoordelijkheid nemen om met meer dan 30 kinderen in de bus naar Rammulotsi te rijden ZONDER rijbewijs… onvoorstelbaar echt waar…

Iets leuks wat we ontdekt hebben is DE KROEG :) haha… vrijdag avond zijn we met alle meiden + Lynette en Gerald en een vriend van Gerald naar de kroeg geweest hier in het dorp, super leuke avond gehad met iets wat té veel shooters.. SPRINGBOKKIES..
Vervolgens hebben we de zaterdag een ‘luie’ filmmarathon gehouden.. ook wel eens lekker!

Zondag zouden we eigenlijk naar een leeuwenfarm gaan maar door het onverwachtse slechte weer ging dit niet door en hebben we de filmmarathon van zaterdag maar voort gezet. Ja, ook hier hebben ze slecht weer. Omdat wij dit al vijf weken niet gezien hadden en eigenlijk alleen maar zon verwacht hadden stonden we als een stelletje Jappenners foto’s te maken om door te sturen naar het thuisfront haha!

Dinsdag zijn we met Chris naar Potch geweest. Hier is een grote winkel waar je heel veel verschillende spullen kan kopen. Soort gamma, intertoys, action, blokker en marskramer in één ofzo haha….In deze winkel hebben we het grootste deel van alle donaties besteed. Omdat hier in Zuid-Afrika alles iets goedkoper is als in Nederland hebben we heel veel spullen kunnen kopen. Hieronder de belangrijkste dingen:

-Een nieuwe trampoline. De trampoline die er nu staat is klein en kapot. De kinderen vallen door het doek heen..
-Een schommel rek met vijf verschillende schommels eraan..
-Wipwap
-Kleine schommel, voor de kleine kids
-Digitale weegschalen, dit omdat er nu gewogen wordt met gewone weegschalen en hier niet zo nauw gekeken wordt door de care-mothers. Met digitalen weegschalen kunnen er geen fouten meer gemaakt worden bij de weegmomenten..
-Goaltjes met voetballen om lekker te voetballen.
-Zeil en nieuwe slopen voor om de matrassen. Er zijn goede matrassen aanwezig alleen deze worden niet goed verzorgd en verslijten snel. Wij hebben zeil aangeschaft om, om de matrassen te maken. Dit is makkelijk schoon te maken bij een ‘ongelukje’ en de matrassen gaan langer mee.
-Een nieuwe spiegel mét rand. De spiegel die er nu hangt is gebroken aan de onderkant en de kinderen kunnen zich hier aan snijden.
-Voor elk kind op de Hospice een eigen handdoek. Nu wordt 1 handdoek vaak voor vijf of zes kinderen gebruikt. Wij geven elk kind een eigen handdoek, dit zorgt voor meer hygiëne.
-Veger EN blik, nu zijn de care- mothers elke dag aan het klungelen omdat geen een setje compleet is.
-Nieuwe prullenbak, deze zijn kapot.
-Stoelen voor de care-mothers. Nu zijn er geen stoelen voor volwassenen aanwezig en geven ze de kinderen eten vanaf de grond. Dit terwijl er mooie kinderstoelen aanwezig zijn. Als de care-mothers zelf op een stoel kunnen zitten, kunnen ze vanaf deze hoogte kinderen eten gingen in de kinderstoel. Twee vliegen in 1 klap
-Matten voor op de badkamer. Bij de badkuip en douche, zodat ze niet uitglijden.
-Speciaal voor mijn grote vriendin een kinderwagen met baby-born

En dit allemaal dankzij alle lieve mensen in Nederland die ons geld gedoneerd hebben…nogmaals BEDANKT…
Ondanks dat we zoveel spullen hebben kunnen kopen hebben we nog meer dan 500 euro over.. ook dit zullen we nog goed besteden maar hier horen jullie nog meer over..

Dinsdag hebben we alle spullen gekocht, vervoerd en gestald. Aankomend weekend gaan we alle spullen opbouwen, klaarzetten en starten met het schilderen zodat als de kindjes en de care-mothers maandag komen.. ze totaal verrast zullen zijn! Hiervan alle foto’s in het volgende verslag.

Smiddags zijn we naar een ‘traditional healer’ geweest. Deze vrouw voorspelt de toekomst en kan mensen genezen. Gek om in dat huisje te zijn en deze vrouw aan het werk te zien.. wel heel interessant. Deze vrouw vraagt 50 Rand(ong 3.50euro) voor een consult en verteld jou dan iets over je toekomst.

Woensdag stond in het teken van ‘Het concert’. Op de school waar Linda en Joyce een paar weken hebben stage gelopen, hebben ze al maandenlang geoefend en gerepeteerd voor het concert. Vorige week en deze week hebben wij ook meegeholpen bij het oefenen van de dansjes met de bijpassende kostuums en hebben wij het laatste deel bedacht en geoefend met de kinderen.

Gister was het dan zo ver, s'morgens hebben we ‘Generale repetitie’ gehad voor de kindjes en moeders van de Hospice. Gelukkig ging het allemaal super goed! s'avonds voor het echie, en wat ging het super goed! Ondanks dat ik continu kinderen aan het omkleden en klaarmaken was hoorde ik het enthousiasme van het publiek en bij de eind dans waren de reacties echt geweldig…

Helaas wordt de internetverbinding alleen maar slechter en slechter hier… ik hoop dat de foto's uploaden maar ik denk het niet... helaas kan ik hier niks aan doen sorry!

Tot snel weer… Liefs xxx

• 02 Oktober 2014 - 22:17

Kim:

wat is het toch leuk om jou verhalen te lezen! Wat zul jij genieten zeg!!
    Het is je gegund mop!
    Xx

• 03 Oktober 2014 - 08:46

Tante Rie:

Hoi Lieke,

Het is weer een prachtig verhaal,Je maakt ook echt wel hele leuke dingen mee daar.

Leuke en nuttige dingen gekocht voor die arme kindjes,wat zullen ze genieten maandag,dat worden blije gezichtjes wah ,haha.Nou meid geniet er van he,dikke kis xxook groetjes van Janneman!

• 03 Oktober 2014 - 09:31

Mama:

Hey moppie,

Wat een prachtig verslag weer, je hebt echt veel gedaan en meegemaakt de afgelopen week!!
    Fantastisch dat jullie zoveel hebben kunne kopen en dat dat nog niet alles is....
    Ondanks dat ik al veel hoor via de app iedere keer, geniet ik zo als ik je verslagen lees, hoe blij je praat over alles en merk hoe je van iedere minuut geniet....Hoe lang wilde je dit al...haha en nu ben je daar.!!
    Stiekem ben ik wel blij dat we al over de helft zijn, haha...
    Love you mop, ga zo door!! xx

• 04 Oktober 2014 - 10:01

Erna:

Ha die Lieke,

Mooi om te lezen, en wat lekker om zo de donaties te gebruiken. Wat zullen ze verrast zijn
    maandag. Ik hoop dat dat spirituele vrouwtje leuke dingen voorspelt heeft haha. Nog 5 weekjes te gaan!
    We volgen je op de voet, Skype is toch nog wel het leukste dus maar hopen dat internet het niet
    af laat weten. Je krijgt de groetjes van ons pa en ma en een dikke knuffel.
    Natuurlijk ook van ons X

• 04 Oktober 2014 - 12:17

Kim:

aaaah liek echt weer een super verhaal om te lezen! wat maak je toch leuke dingen mee daar! en wat fijn dat je zoveeel hebt kunnen kopen, ben benieuwd naar die blije verassende gezichtjes. geniet nog maar van je mooie avontuur en droom die eindelijk uitkomt, want voor je het weet ben je weer thuis! (waar wij ook blij mee zijn hoor!) maar we gaan snel weer skypen pop! xxxx

• 04 Oktober 2014 - 20:06

Jeannie En Hans:

Wat een belevenissen, leuk.!!
    Die nemen ze niet meer af, geniet maar lekker verder de tijd is om voor je het weet.
    Gr. uit Nuland Jeannie en Hans

• 05 Oktober 2014 - 06:59

Tonnie Van Boxtel:

Zo Lieke, wat een prachtig verhaal weer en wat doen jullie daar geweldige mooie dingen voor die kindjes! Uit alles blijkt ook dat je het met zoveel liefde en plezier doet, echt fantastisch meid, geniet van ieder moment want de helft zit er alweer op! Liefs en dikke kus van ons viertjes xxxx

• 09 Oktober 2014 - 15:56

Maartje:

Ha Lieke,
    Wat doe je daar toch een geweldige ervaringen op! Ik ben benieuwd naar de foto's van de kinderen met al het speelgoed; het zal een soort luilekkerland voor ze zijn.
    Geniet vooral lekker verder en doe ook de andere meiden de groeten,
    Maartje

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Drie maanden lang ga ik stage lopen bij

‘Stichting kinderen van Viljoenskroon’.

Dit is een kleine stichting zonder betaalde medewerkers. Het doel van deze stichting is om kinderen met AIDS en HIV een betere toekomst te geven. In het begin deden ze dit door kleding, schoenen en speelgoed te sturen naar de Hospice in Viljoenskroon en daarnaast geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt voor huisvesting, eten en drinken, medicijnen, kleding, voorlichting, scholing en alles dat bij kan dragen aan een beter vooruitzicht. Na een paar jaar zijn ze de doelen wat gaan bijstellen. Dit had te maken met het succes dat de stichting bereikten. Na het renoveren van de Hospice is er zelfs een klaslokaal bijgekomen, een ziekenhuisje met kinderopvang en een keuken.

Ik kom deze drie maanden op de kleine hospice te werken. Hier worden de kleinste kindjes (0 t/m 5 jaar) verzorgd. Zo krijgen ze ontbijt, middageten, fruit en medicijnen. Ook worden ze in bad/douche gedaan. Gedurende de dag worden ze spelenderwijs bezig gehouden.

De stichting , familie en vrienden willen graag dat ik een reisblog ga bijhouden vandaar dat ik dit account heb aangemaakt. Hopelijk heb ik tijdens mijn stage de tijd en ZIN om inderdaad mijn verhalen met jullie te delen...

In ieder geval is dit een goed voornemen en ja, ik ben nu (Drie weken voor vertrek) al aan het stressen!

liefs.