Alweer een week in Viljoenskroon! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu Alweer een week in Viljoenskroon! - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu

Alweer een week in Viljoenskroon!

Blijf op de hoogte en volg Lieke

29 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Ik heb echt heeeeeeeel veel te vertellen maar ik zal het een beetje proberen samen te vatten, wat ik wel moeilijk vind als ik vertel uit enthousiasme haha…

Ten eerste is het heel erg wennen aan de temperatuur hier. Zaterdag ging Lieke vrolijk met Nederland nog in d’r kop, inge-olied in de zon liggen. In de hoop al lekker bij te kleuren. Natuurlijk je raadt het al, savonds bleek ik goed verbrand te zijn. De zon is hier dus echt mega fel..maargoed hoe lekker het overdag in de zon is, zo koud is het snachts. Het koelt snachts af naar bijna 0 graden! Als het goed is gaat dit de komende weken wel veranderen haha..

Afgelopen weekend heb ik kennisgemaakt met de traditionele shotjes: Springbokkie en longdrop. Lynette en Gerald(Man van Lynette) kwamen na het eten ineens met zes verschillende flessen drank aanzetten, dit slaat Lieke natuurlijk niet af… de shotjes zagen er heel vies uit zoals je ziet op de foto, maar ze smaakte best goed!

Zondag zijn we voor de eerste keer naar Rammulotsi geweest. Dit is de sloppenwijk van Viljoenskroon. We zijn nu inmiddels al vaker daar geweest maar de eerste keer was natuurlijk het meest indrukwekkend. Best mooie, stenen huizen, staan tussen krotjes van golfplaten. Waar dan wel weer mooie auto’s voor staan.. arm en rijk ligt hier heeeeel dicht bij elkaar.

Zondag zijn we ook naar een Leeuwenfarm geweest. Wij dachten alleen naar leeuwen te gaan kijken maar toen we daar aankwamen bleek dat we op een soort mini-safari gingen. Veel dieren gezien en kunnen fotograferen o.a. Zebra, Giraf, Eland, Steenbok, Springbok, stokstaartjes. Uiteindelijk kamen we bij de leeuwen en de welpjes. Deze mochten we ook vasthouden.. GEWELDIG. (zie foto’s)

Na een leuk weekend kwam natuurlijk de eerste stage week eraan. Natuurlijk was Lieke zenuwachtig(zoals altijd), en natuurlijk bleek dit achteraf nergens voor nodig. De care-mothers waren super blij om ons te zien. De eerste dagen heb ik vooral meegekeken hoe het hier allemaal in z’n werk gaat en wat mij de komende periode te wachten staat. Een paar dingen komen elke dag terug: Eten en drinken, bidden, medicijnen geven, tandenpoetsen, middagdutje, spelletjes doen, buiten spelen.
De kleintjes worden elke week gewogen en in bad gedaan. Dit laatste vond ik echt geweldig om te doen. Die kleine bruine onschuldige lichaampjes...die super blij zijn om in bad te mogen. Dit gaat wel anders als in Nederland natuurlijk. Ieder kind heeft zijn eigen washandje en er worden 5 kinderen tegelijk gewassen in één badkuip. Vervolgens heb ik ongeveer vijf kinderen afgedroogd met 1 handdoek.. ff wennen dus!
Ook moet ik wennen aan de manier van omgaan met elkaar. De kinderen gaan erg hardhandig met elkaar om. Ze slaan elkaar, pakken elkaars spullen af, schoppen etc..Doordat we al een aantal keer in Rammulotsi zijn wezen kijken, zijn we er wel achter dat dit agressieve gedrag ergens vandaan komt. De kinderen zien thuis niks anders dan geweld en voor hun is dit gewoon een soort manier van spelen, hun zien het al niet meer als ‘iets wat niet mag’.

Zoals jullie misschien weten ben ik voordat ik hier heen ging samen met twee andere meiden druk geweest om LOOMBANDJES te verzamelen. Deze heb ik woensdag uitgedeeld. Zoals je op de foto’s kunt zien vonden niet alleen de kinderen het super leuk maar ook de care-mothers haha… ze knuffelde en omhelsden mij, om me te bedanken, en dat voor één ‘zelfgemaakt armbandje’.

Woensdagavond zijn we naar het bedrijf wezen kijken waar lynette werkt. Een mais fabriek. Hier hebben we een rondleiding gehad en heb ik zelfs bovenop een SILO gestaan, en dat is echt super hoog! (Zie foto)

Donderdagochtend mochten we met de taxi-rit mee de kinderen ophalen in Rammulotsi. Echt schattig om die verbaasde gezichtjes te zien als ze ineens ons in de taxi zien zitten. Het enige wat we dan horen is: LAGUA LAGUA.. dit betekent Blanke mens.. dit horen we overigens de hele dag door…
Donderdag na de stage zijn we samen met Chris weer naar Rammulotsi gegaan. We mochten een kindje van stage kiezen en dan met Chris samen daar thuis gaan kijken. Dit was erg heftig om te zien. Wel konden we hier veel herkenning uit halen, uit het gedrag van de kinderen.. op weg naar huis kwamen we langs een voetbal & volleyball veld.. omdat echt IEDEREEN hier in de omgeving Chris kent, stopte hij ook hier om weer even te buurten…hier hebben Joyce en ik even gevoetbald met de lokale jongeren..

Trouwens deze week ben ik al vier keer naar de sportschool gweest! Hier in het dorp zit een sportschool en omdat ze daar weten dat wij bij Lynette wonen mogen we daar gratis sporten haha.. lucky Lieke dus

En ohja selfies zijn niet alleen in Nederland een hype maar ook hier.. als de kinderen ook maar de camera zien, gaan ze achter me staan en maken ze het gebaar dat ik m’n camera moet draaien haha.. (zie foto’s)

Zoals jullie zien is dit nu alweer een mega lang verhaal geworden dus zal ik ermee stoppen voor vandaag! Hopelijk vonden jullie dit verslag net zo leuk als de vorige haha en anders heb je pech..:)
Als jullie meer willen weten kunnen jullie gewoon appen of mailen want ik heb redelijke verbinding hier…

Liefsxxxxx

  • 29 Augustus 2014 - 20:23

    Maartje :

    Hee Liek, wat leuk om je verhaal weer te lezen. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!! Maak er een top ervaring van en als je terug bent proef ik ook graag die lekkere shotjes ;)

    Dikke knuffel

  • 29 Augustus 2014 - 21:49

    Astrid:

    Lieke weer zo'n mooi verslag, ik kan me voorstellen dat je elke dag geniet van die mooie kindjes.
    Als ik het zo lees zou ik zo bij je komen geweldig wat je al gedaan hebt die blije snoetjes.
    En jou snoetje is net zo blij als die kindjes ga zo door Lieke je bent er geknipt voor.
    Groetjes en kijk uit naar je volgende verslag.

  • 29 Augustus 2014 - 22:53

    Erna:

    Mooi verslag bedankt, en die suzie is echt een schatje om te zien
    Heel bijzonder wat je daar allemaal ziet en mee maakt.
    Luxe hoor die sportschool, Kim is gaan trainen met jouw voetbalschoenen aan haha,
    ze koopt snel zelf nieuwe.

    X en dikke knuffel van deze alphse LAGUA'S

  • 30 Augustus 2014 - 07:49

    Ab:

    Ontzettend leuk om je verslagen te lezen.ook de foto,s zijn erg leuk om te kijken, zijn we toch een beetje dicht bij je.geniet met volle teugen meid.groetjes en heel veel liefs.

  • 30 Augustus 2014 - 09:35

    Jan En Ria:

    Ha Liekske,wat een prachtig verslag heb je weer gemaakt, nix te lang,
    Gisteravond was Larissa vd Heijden bij ons ,en heeft je verhaal ook gelezen, ze vond het geweldig, en ze genoot van al die foto, s te zien van die mooie kindjes.
    Je kan wel zien op die foto,s dat jij er ook echt van geniet, om die schatjes te helpen.
    Geniet er van meisje, dikke kus van ons

  • 30 Augustus 2014 - 12:18

    Tonnie:

    Oh Lieke wat mooi om die foto,s te zien zeg, en de snoetjes van die kindjes....volgens mij ben jij wel op je plekkie daar en hoe geweldig moet het zijn om dit te kunnen doen en mee te mogen maken! Je verslag is weer fantastisch net zoals die sportschool trouwens!! haha Blijf genieten meissie en tot het volgende verslag! Liefs en knuffels uit Oss xx

  • 31 Augustus 2014 - 09:05

    Jeannie Last:

    Hoi Lieke;
    We hoeven niet te vragen hoe jij het maakt daar, je verslag is een en al enthousiasme .
    Leuk !!
    Geniet maar lekker verder.
    Gr. uit Nuland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Drie maanden lang ga ik stage lopen bij

‘Stichting kinderen van Viljoenskroon’.

Dit is een kleine stichting zonder betaalde medewerkers. Het doel van deze stichting is om kinderen met AIDS en HIV een betere toekomst te geven. In het begin deden ze dit door kleding, schoenen en speelgoed te sturen naar de Hospice in Viljoenskroon en daarnaast geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt voor huisvesting, eten en drinken, medicijnen, kleding, voorlichting, scholing en alles dat bij kan dragen aan een beter vooruitzicht. Na een paar jaar zijn ze de doelen wat gaan bijstellen. Dit had te maken met het succes dat de stichting bereikten. Na het renoveren van de Hospice is er zelfs een klaslokaal bijgekomen, een ziekenhuisje met kinderopvang en een keuken.

Ik kom deze drie maanden op de kleine hospice te werken. Hier worden de kleinste kindjes (0 t/m 5 jaar) verzorgd. Zo krijgen ze ontbijt, middageten, fruit en medicijnen. Ook worden ze in bad/douche gedaan. Gedurende de dag worden ze spelenderwijs bezig gehouden.

De stichting , familie en vrienden willen graag dat ik een reisblog ga bijhouden vandaar dat ik dit account heb aangemaakt. Hopelijk heb ik tijdens mijn stage de tijd en ZIN om inderdaad mijn verhalen met jullie te delen...

In ieder geval is dit een goed voornemen en ja, ik ben nu (Drie weken voor vertrek) al aan het stressen!

liefs.

Recente Reisverslagen:

01 November 2014

Even snel nog een verslagje!

14 Oktober 2014

Een kleine update uit Afrika!

02 Oktober 2014

Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld!

21 September 2014

Sun-city, mini-vakantie, ge-wel-dig!

14 September 2014

Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer!
Lieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 6995

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 08 November 2014

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Landen bezocht: