De heenreis en de eerste dag. - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu De heenreis en de eerste dag. - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Lieke Berk - WaarBenJij.nu

De heenreis en de eerste dag.

Blijf op de hoogte en volg Lieke

22 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Nadat ik me koffer voor de 'ik weet niet hoeveelste keer' heb nagekeken en papa de koffer voor de derde keer heb laten wegen, zijn we gister rond half 1 thuis vertrokken.
Op Schiphol aangekomen zag ik Linda en Joyce al snel.. de twee meiden waarmee ik reis en die op dezelfde plek verblijven als ik.

Terwijl wij met z'n alle staan te kletsen en vooral zenuwachtig staan te zijn komt ineens ANNE SIMONS de hoek om. Wat een schatje, net op tijd terug uit Turkey om mij nog doei te zeggen... TE LIEF

Joyce had ons al online ingecheckt dus we hoefde alleen nog onze koffers in te checken.. eerst Linda.. daarna Joyce en natuurlijk bij Lieke is de koffer weer te zwaar.. en niet 1 kilo maar ruim 3 kilo te zwaar..(Dit terwijl we het nagewogen hadden... DOM)
Nu kan ik er om lachen maar om dat moment natuurlijk niet..
Shampoos, fotolijstjes en nog wat spulletjes maar eruit gelaten en vervolgens mocht ook ik verder..

Kiss and goodbye stond er op het bordje waar we heen moesten.. afscheid nemen dus. Nooit leuk om te doen maar ik wist natuurlijk wel waar ik het voor deed en dat scheelde...

Bij de Gate voor de eerste vlucht ontmoette ik Elske. Vanaf hier ging zij ook met ons mee en verblijft zij ook drie maanden op de zelfde plek.
De vlucht naar Londen verliep goed en vooral snel. Binnen het uur waren we op vluchthaven Heathrow. Weer alle handbagage op de band en horloges af.

één voor één door het poortje heen en ja natuurlijk wat denk je.. bij Lieke gaat ie piepen. Na uitgebreid gefouilleerd te zijn en me schoenen te hebben uitgedaan, bleek het achteraf te gaan om de haarschuifjes die in me broekzak zaten.. Linda, Joyce en Elkse hadden natuurlijk de grootste schik op dit moment..

Op het vliegveld in Londen zijn er nog twee meisjes bijgekomen. Liza en Kristy, deze meiden zitten bij mij in de klas dus die kende ik al.
Vanaf hier zouden we met z'n zessen verder reizen en verblijven.

Ondanks de twee uur vertraging hebben we een goede vlucht gehad van Londen naar Johannesburg. Bij het instappen hebben we ons eerst een half uur zitten verbazen hoe groot en luxe het vliegtuig wel niet was.. HAHA.. (dit zal wel komen doordat ik bijna nooit vlieg haha) Uiteindelijk hebben we er ongeveer 11 uur over gedaan.

Morgens rond half negen zijn we aangekomen in Johannesburg op het vliegveld. Hier zijn we opgehaald door twee mannen die voor de stichting werken, waar wij ook gaan werken. Met z'n zessen en al onze bagage in het busje richting Viljoenskroon.

Uiteindelijk bleek dit nog een rit te zijn van 2.5 uur... rond 12 uur smiddags kwamen we aan bij ons huisje. Wat een luxe niet normaal..
We werden erg warm ontvangen door onze (Hoe ze zichzelf noemt) Afrika moeder Lynette.
Hier maakte we ook voor het eerst kennis met de taal. Een soort mengelmoesje van Nederlands, Zuid-Afrikaans en Engels. De Zuid-Afrikaanse taal lijkt best wel veel op het Nederlands dus dat ging op zich wel goed. (We werden trouwens niet alleen door Lynette verwelkomt ook door haar werksters en een salamandertje die voor onze slaapkamer deur zat... FIJN)

Na een rondleiding te hebben gehad in het huis, kregen we ook meteen een rondleiding in het dorpje. Eerst hebben we een aantal winkels gezien, daarna de GYM en ook de plaatselijke Bank.
Hierna gingen we onverwachts al een kijkje nemen op de hospice en het schooltje waar wij komen te werken vanaf maandag..

De reactie van de kindjes toen wij binnen kwamen..
Echt geweldig. Ze komen helemaal op je afgerend en willen alleen maar knuffelen.

Wel erg raar om op de eerste dag al het grote verschil te zien tussen arm en rijk maar vooral ook om te zien dat dit zo dicht bij elkaar ligt. Ik woon hier bij Lynette thuis in luxe maar de kindjes op stage hebben bijna allemaal geen ouders meer en zijn bijna allemaal ziek..

Deze avond zijn er ook nog een aantal Afrikaanse jongeren langs geweest die Lynette had uitgenodigd. Ook hier werd weer dat gekke taaltje gesproken en hierom hebben we al veel moeten lachen..

nu liggen we allemaal uitgeteld op bed van de lange reis en vele indrukken van vandaag... misschien vind je het verslag te langdradig of nog onnodig op de eerste dag.. maar dan had je lekker niet moeten lezen.. haha

Ik ga proberen foto's bij dit verhaal te voegen zodat je er een beeld bij hebt...

Slaap lekker,
Liefs
xxxx

  • 22 Augustus 2014 - 23:24

    Steffi:

    Heel mooi stuk Liek en niet te lang!! Leuk om te lezen! Geniet ervan. X

  • 22 Augustus 2014 - 23:27

    Cornel:

    Trots op jou Liek! Ben benieuwd naar al je verhalen en verslagen! Dikke kus xxx

  • 22 Augustus 2014 - 23:29

    Anne:

    Trots op jou liek! ❤️❤️

  • 22 Augustus 2014 - 23:33

    Mama:

    Hey mop,

    Keileuk verslag, nou weet ik ineens veel meer, kan allemaal niet via de app, haha
    Slaap lekker mop...xx

  • 22 Augustus 2014 - 23:35

    Lieke Van Den Berk:

    Dankjewel iedereen! Foto's zijn onderweg als het goed is.. die bij dit verslag horen...
    slaap lekker
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 23 Augustus 2014 - 00:14

    Kim:

    Leuk om te lezen liek! En fijn dat de eerste dag al leuk was! Geniet van je avontuur! Erg leuk om te lezen! Xxxx

  • 23 Augustus 2014 - 00:16

    Geertjan Van Hoogstraten:

    Hey lieke,
    mooi verslag om Te lezen hoor..

  • 23 Augustus 2014 - 00:59

    Sofie :

    Klinkt goed Liekje! Succes en heel veel plezier!

  • 23 Augustus 2014 - 07:03

    Antoon En Carla:

    Hoi Lieke,
    wij vinden het ook een leuk verslag. Ga maar lekker uitrusten, en suc6 in de komende maanden.

  • 23 Augustus 2014 - 07:46

    Martine:

    Hej Lieke!

    langdradig?! Leuk!!
    heel veel succes en plezier, geniet ervan en tot je volgende reisverslag!

    X Martine(tinus)

  • 23 Augustus 2014 - 07:55

    Sharon:

    Liekk.. superleuk heel veel plezier en geniet ervan! Xx

  • 23 Augustus 2014 - 08:06

    Betty:

    mooi verslag Lieke leuk om zo op de hoogte te blijven xx

  • 23 Augustus 2014 - 08:06

    Erik & Anita:

    Hoi Lieke,
    Wat een mooi verslag. Niks te langdradig.We wensen je een fijne tijd tussen jou kindjes in Afrika! xxx

  • 23 Augustus 2014 - 08:20

    Tante Ria Van Der Heijden:

    Lieve Lieke,
    Jan en ik vinden het een mooi verhaal, en we vinden het fijn dat we je zo de komende tijd kunnen volgen, veel succes en een fijne tijd gewenst,veel liefs van onsxxxx

  • 23 Augustus 2014 - 08:35

    Astrid:

    Hallo Liek niks te lang ga zo door met schrijven, zo krijgen een mooi beeld hoe jij het daar beleefd, veel plezier daar en vooral ook genieten tussendoor, we wachten weer op je volgende verslag liefs xx

  • 23 Augustus 2014 - 09:18

    Rianne:

    Mooi verslag Liekje, veel succes daar!

  • 23 Augustus 2014 - 09:55

    Piet En Erna:

    Lieke,
    Heel leuk om te lezen en wat ben je al actief op de 1e dag.
    Als ik het goed heb was er toch een fotolijstje in je koffer gestopt en blijven zitten ?
    Wat lekker dat je een goede woonplek hebt daar bij vervangster "mama Lynette", misschien bakt die morgenvroeg wel een heerlijke omelet haha. Geniet Lieke en succes daar dikke kus X

  • 23 Augustus 2014 - 10:04

    Colinda:

    Echt een mooi verslag,goed bezig meid,kijken uit naar je volgende ervaringen,succes!

  • 23 Augustus 2014 - 13:48

    Jeanie Last:

    Hoi Lieke,
    voor mijn was het verslag niet langdradig hoor, zie uit naar je volgende verslag.
    geniet ervan en" sla" je ervaringen maar goed op.
    Veel succes en geniet ervan. laat het maar over je heen komen.
    Gr. vanuit Nuland.

  • 24 Augustus 2014 - 10:34

    Tonnie:

    Hoi Lieke, heel mooi verslag en ik vind het knap dat je er al zo snel mee bent! We blijven je volgen! heel veel liefs van ons! xx

  • 24 Augustus 2014 - 19:57

    Ab:

    Blijven schrijven meisje erg leuk om te lezen.veel plezier

  • 29 Augustus 2014 - 17:15

    Fried Jaspers:

    Hoi Lieke, Heb even moeten zoeken en eindelijk gevonden. Nog een nieuw talent van je: reisverslagen schrijven. Wat een lieverdjes, die kindjes. Het ga je goed en de anderen ook....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Drie maanden lang ga ik stage lopen bij

‘Stichting kinderen van Viljoenskroon’.

Dit is een kleine stichting zonder betaalde medewerkers. Het doel van deze stichting is om kinderen met AIDS en HIV een betere toekomst te geven. In het begin deden ze dit door kleding, schoenen en speelgoed te sturen naar de Hospice in Viljoenskroon en daarnaast geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt voor huisvesting, eten en drinken, medicijnen, kleding, voorlichting, scholing en alles dat bij kan dragen aan een beter vooruitzicht. Na een paar jaar zijn ze de doelen wat gaan bijstellen. Dit had te maken met het succes dat de stichting bereikten. Na het renoveren van de Hospice is er zelfs een klaslokaal bijgekomen, een ziekenhuisje met kinderopvang en een keuken.

Ik kom deze drie maanden op de kleine hospice te werken. Hier worden de kleinste kindjes (0 t/m 5 jaar) verzorgd. Zo krijgen ze ontbijt, middageten, fruit en medicijnen. Ook worden ze in bad/douche gedaan. Gedurende de dag worden ze spelenderwijs bezig gehouden.

De stichting , familie en vrienden willen graag dat ik een reisblog ga bijhouden vandaar dat ik dit account heb aangemaakt. Hopelijk heb ik tijdens mijn stage de tijd en ZIN om inderdaad mijn verhalen met jullie te delen...

In ieder geval is dit een goed voornemen en ja, ik ben nu (Drie weken voor vertrek) al aan het stressen!

liefs.

Recente Reisverslagen:

01 November 2014

Even snel nog een verslagje!

14 Oktober 2014

Een kleine update uit Afrika!

02 Oktober 2014

Alweer op de helft & besteding gedoneerde geld!

21 September 2014

Sun-city, mini-vakantie, ge-wel-dig!

14 September 2014

Nieuwe kleren,Huisbezoekjes,Hollandse dag en meer!
Lieke

Actief sinds 29 Juli 2014
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 6988

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2014 - 08 November 2014

Stichting kinderen van Viljoenskroon

Landen bezocht: